Rewolucja sztuki


Giacomo Balla: Dynamizm psa na smyczy.
środa, Sierpień 22, 2007, 1:02 am
Filed under: Fotografia, Futuryzm, Malarstwo, Manifesty

[Giacomo Balla: Dynamizm psa na smyczy]

Dzieła Giacomo Balla charakteryzuje nieustanny rozwój. W pierwszej fazie futuryzmu Balla określił dynamizm jako uchwycenie fizycznego ruchu na obrazie, jednocześnie wprowadzając jasno kolorowe układy i schematy poprzez wielokrotnie powtarzanie szablonu. Po roku 1915 Balla badał potencjał wielu form plastycznych rozmyślając nad uniwersalną futurystyczną teorią energii. Dynamizm psa na smyczy jest pierwszym obrazem futurystycznym, którym Balla określił swoją pozycję w wizualnym manifeście. Podzielił on ruch kobiety idącej z psem na wielokrotne pojedyncze sekwencje ruchu. „Koń w biegu ma nie cztery nogi, lecz dwadzieścia”, utrzymywał manifest „Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny.” podpisany między innymi przez Giacomo w roku 1910. Ustawianie wielokrotności członków ciała nawiązuje do chronofotografii Etienne-Jules’a Marey’a, który w latach 1882-1894 kolejno odtwarzał sposób chodzenia i latania istot ludzkich, zwierząt i ptaków używając do tego celu specjalnego urządzenia znanego jako „fotograficzny pistolet”.

ludzie

(Ruch człowieka)

 

Ptak

(Lecący pelikan)

 

pistolet

( „Fotograficzny pistolet”)

 

Rezultat analizy przeprowadzonej przez Marey’a został wykorzystany i niemalże skopiowany przez Balla podczas jego studiów w 1912 roku.

W swoim malarstwie skondensował fezy ruchu by stworzyć efekt rozmycia, czym przywołał motyw fotografii ruchu tworzonej w tym samym czasie przez Antona Giulio’a i Artura Bragaglia. Balla był jednym z twórców filmu powstałego w 1916 roku „Vita futurista” (reżyser: Arnaldo Ginna) – filmu, który stanowił punkt odniesienia dla malarzy w tym okresie, także dla samego Balla, co można zaobserwować w Dynamizmie psa na smyczy zawierającym niezwykły fragment sceny ulicznej. Patrzymy bowiem na odcinek chodnika, a jedyne co widzimy to nogi idącej kobiety (u góry obrazu) i psa (w centrum).

Marinetti pisał, że „świat wzbogacił się o nowe piękno, piękno szybkości”, zaś Balla wizualizował jego słowa stwarzając nowy rodzaj malarstwa.


Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: